Jaar:
2de jaar
Studiedomein:
STEM
Finaliteit:
A-stroom

Over deze opleiding

Vraag jij je wel eens af hoe een tornado juist ontstaat of hoe een 3D-printer exact werkt? Experimenteer je graag en is wiskunde één van je favoriete vakken? Dan zit jij waarschijnlijk goed in de basisoptie STEM-wetenschappen.

Je onderzoekt systemen en objecten uit het dagelijkse leven en analyseert die. Daarvoor gebruik je vooral wiskunde en wetenschappen. Je leert een concept uitdenken, de juiste materialen en technieken kiezen om het ontwerp tot leven te brengen, uittesten, evalueren en optimaliseren. Waar bij STEM-technieken de nadruk eerder ligt op het ontwerpen, legt STEM-wetenschappen de focus op het onderzoeken.

Wanneer je kennis hebt gemaakt met al deze mogelijkheden zal je al een heel ander beeld hebben van alle beroeps- en studiemogelijkheden waarbij je deze talenten kan inzetten.

Lessentabel

2A (A-stroom) - Basisoptie STEM Wetenschappen Uren
Godsdienst/NCzedenleer 2
Lichamelijke opvoeding 2
Cluster STEM*  
Wiskunde 4,5
Natuurwetenschappen 1
Techniek 2
Cluster talen en culturen*  
Nederlands 4
Frans 3
Engels 2
Cluster Mema* (Mens en maatschappij  
Geschiedenis 2
Aardrijkskunde 1
 Economie 1
Optie STEM-Wetenschappen* (wiskunde, natuurwetenschappen, techniek) 5
Flex-uur* (Nederlands, Frans, wiskunde) 2
Mentortijd* (maatschappelijke vorming - exploratie) 0,5

 

*Clusters: We bekijken alle vakken door een STEM-bril: onderzoekend leren en probleemoplossend denken staan centraal. De leerlingen worden eigenaar van hun leerproces door regie te nemen, leerstrategieën toe te passen, door met anderen samen te werken en door op het eigen leerproces te reflecteren. Naast instructiemomenten is er ook tijd voorzien om projectmatig en vakoverschrijdend te werken.

*FLEX-uur: Tijdens deze uren komen we tegemoet aan het persoonlijk tempo en niveau van elke leerling: voor sterke leerlingen een extra uitdaging, voor zij die dat nodig hebben extra ondersteuning voor Nederlands, Frans en wiskunde.

*STEM-wetenschappen: In het 2de jaar ligt de focus op het versterken van de onderzoek vaardigheden. Leerlingen worden uitgedaagd om hun technische, wiskundige en wetenschappelijke kennis in te zetten om oplossingen te bedenken voor hedendaagse uitdagingen en problemen. Vaardigheden als ontwerpen, probleemoplossend denken en het realiseren van prototypes worden verder ingeoefend. We blijven ook inzetten op 21ste -eeuwse skills, zodat leerlingen zich hierin verder kunnen in ontplooien.

*Mentortijd: Elke leerling wordt week om week begeleid door een mentor rond studiebegeleiding, studiekeuzebegeleiding, studietraject en welbevinden.

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat na deze opleiding?

Na 2A kan je kiezen voor elke studierichting, maar is het logisch om te kiezen voor een STEM-gerelateerde studierichting in de doorstroomgerichte of dubbele finaliteit.

Om te starten in het 3e jaar hou je rekening met de toelatingsvoorwaarden en met het attest dat je op het einde van het 2e leerjaar behaalde. Je krijgt ook een getuigschrift van de 1e graad van het secundair onderwijs als je een A– of een B-attest hebt behaald.

Bespreek dit met je vrienden, ouder(s), klastitularis en/of leerlingenbegeleider. Neem ook zeker eens een kijkje op de verschillende scholenwebsites en bezoek een infobeurs of opendeurdag.