Jaar:
3de jaar
4de jaar
Studiedomein:
Domeinoverschrijdend
Finaliteit:
Doorstroomgerichte finaliteit

Over deze opleiding

Wat houdt de opleiding ‘Natuurwetenschappen’ in?

De studierichting ‘Natuurwetenschappen’ is een wetenschappelijke studierichting in de tweede graad uit de finaliteit doorstroom. Naast een brede, algemene vorming krijg je ook specifieke vakken, met vooral de focus op wetenschap en wiskunde. Natuurwetenschappen stoomt je klaar voor een wetenschappelijke studierichting in de derde graad uit de finaliteit doorstroom, met de intentie tot een vervolg in het hoger onderwijs.

Wat leer je in de studierichting?

Heb je een sterke interesse in wetenschappen en wiskunde? Ben je nieuwsgierig van aard? Zoek je graag naar verklaringen? Hou je van experimenteren en kan je logisch redeneren? Dan is deze studierichting écht iets voor jou.

In deze opleiding leer je:

  • leren onderzoeken en onderzoekend leren;
  • zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken
  • aandacht te hebben voor correct taalgebruik;
  • je communicatieve vaardigheden te versterken.

Lessentabel

3 Natuurwetenschappen (doorstroomfinaliteit) Uren               4 Natuurwetenschappen (doorstroomfinaliteit) Uren
Godsdienst/NCzedenleer 2               Godsdienst/NCzedenleer 2
Lichamelijke opvoeding 2               Lichamelijke opvoeding 2
Cluster STEM*                 Cluster STEM*  
Wiskunde 5               Wiskunde 5
Biologie 2               Biologie 1
Chemie 2               Chemie 2
Fysica 2               Fysica 2
Labo 0.67               Labo 0.67
Cluster Talen en cultuur*                 Cluster Talen en cultuur*  
Nederlands 4               Nederlands 4
Frans 2.67               Frans 2.67
Engels 2.67               Engels 2.67
Cluster Mema*                 Cluster Mema*  
Aardrijkskunde 1               Aardrijkskunde 2
Geschiedenis 1               Geschiedenis 1

Flex-uur* 

(Nederlands, Frans, wiskunde)   

1                  

Flex-uur* 

(Nederlands, Frans, wiskunde)

1

STEM-lab* 

(wetenschappen, wiskunde, informatica) 

2              

STEM-lab* 

(wetenschappen, wiskunde, informatica                                                                

2                                 

Mentortijd* 

(maatschappelijke vorming - exploratie)

1              

Mentortijd* 

(maatschappelijke vorming - exploratie)

1

Ankeruur*

(digitale competenties, onderzoekscompetenties)

1              

Ankeruur* 

(digitale competenties, onderzoekscompetenties)

1

*Clusters: We bekijken alle vakken door een STEM-bril: onderzoekend leren en probleemoplossend denken staan centraal. De leerlingen worden eigenaar van hun leerproces door regie te nemen, leerstrategieën toe te passen, door met anderen samen te werken en door op het eigen leerproces te reflecteren. Naast instructiemomenten is er ook tijd voorzien om projectmatig en vakoverschrijdend te werken.

*STEM-project: In de 2de graad ontwikkelen de leerlingen hun onderzoekende blik verder in complexere vraagstukken. Leerlingen onderzoeken behoeften, stellen vragen en lossen problemen op die zich stellen. Natuurwetenschappelijke, technische, wiskundige inzichten en hun onderlinge wisselwerking worden hierdoor verder ontwikkeld. Leerlingen leren ook meer autonoom te onderzoeken, ontwerpen, problemen oplossen en oplossingen te realiseren. Leren van en met elkaar staat centraal en ook hier blijft de leerkracht de coach in elke stap van het proces.

*Flex-uur: Tijdens deze uren komen we tegemoet aan het persoonlijk tempo en niveau van elke leerling: voor sterke leerlingen een extra uitdaging, voor zij die dat nodig hebben extra ondersteuning voor Nederlands, Frans, wiskunde en wetenschappen. Daarnaast wordt tijdens de flexuren aandacht besteed om reflectievaardigheden en leerstrategieën in de bijhorende context toe te passen.

*Mentortijd: Elke leerling wordt wekelijks begeleid door een mentor rond studiebegeleiding, studiekeuzebegeleiding, studietraject en welbevinden.  Daarnaast wordt er inhoudelijk ook gewerkt aan leerstof rond identiteit.

*Anker-uur: In het 3e jaar ontwikkelen leerlingen in dit uur essentiële digitale competenties, creëren ze zoekstrategieën die hen in staat stelt betrouwbare, relevante en wetenschappelijke informatie te treffen en deze kritisch te verwerken. We dompelen hen onder in een vakoverschrijdend gegeven tijdens het anker-uur. Het doel is dus om de leerlingen een toolkit te laten verwerven waarmee ze in de andere vakken mee aan de slag kunnen gaan. In het 4e jaar is het doel om digitale competenties, zoekstrategieën en onderzoeksvaardigheden in te oefenen door deze te verwerken in vakoverschrijdende projecten. Leerlingen gaan actief aan de slag met hun toolkit die ze verworven hebben.

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan ik verder studeren in de 3de graad?

De logische vervolgopleidingen in het 5de en 6de jaar zijn:

  • Biotechnologische en Chemische wetenschappen
  • Moderne talen-Wetenschappen
  • Technologische wetenschappen en Engineering
  • Wetenschappen-Wiskunde