Jaar:
5de jaar
6de jaar
Studiedomein:
Domeinoverschrijdend
Finaliteit:
Doorstroomgerichte finaliteit

Over deze opleiding

Wat leer je in de studierichting Wetenschappen - Wiskunde?

In deze studierichting krijg je uitgebreide wetenschappen: chemie, biologie, fysica en aardwetenschappen.

De lessen chemie focussen op de studie van de fijnstructuur van de materie, zuur-base-evenwichten, stoichiometrisch rekenen, reacties in de anorganische en organische chemie. In biologie verdiep je je in biologische processen, microbiologie en genetica en overerving. Voor fysica leer je meer over fenomenen en toepassingen in verband met elektromagnetisme, mechanica, trillingen, golven en moderne en hedendaagse fysica.
In aardwetenschappen onderzoek je dan weer complexe processen binnen en interacties tussen de verschillende sferen.

Daarnaast krijg je een sterke inhoudelijke verbreding en abstractere verdieping in alle domeinen van de wiskunde. Complexe getallen, matrices en determinanten, elementaire groepentheorie, predicaatlogica en combinatoriek komen aan bod. Je krijgt ook verdieping voor algebra en analyse, goniometrie, meetkunde en statistiek.

In informaticawetenschappen verdiep je je in algoritmische technieken, algoritmen en datastructuren en pas je deze zelf toe bij het programmeren. Je leert ook gebruik te maken van computationele modellen en numerieke oplossingsmethodes om problemen uit diverse wetenschapsdomeinen op te lossen.

Je voert experimenten uit en ontwikkelt zo labovaardigheden.

Tot slot maken ook generieke onderzoekscompetenties en cultureel-historische competenties deel uit van deze studierichting.

Lessentabel

5 WETENSCHAPPEN - WISKUNDE - STEM Uren
Godsdienst/NCzedenleer 2
Lichamelijke opvoeding 2
Cluster STEM*  
     Wiskunde
     Biologie
     Fysica
     Chemie
5+1
2
2
2
Cluster Talen*  
     Nederlands
     Frans
     Engels
3+1
3
2
Cluster Mema* (Mens en maatschapij)  
     Aardrijkskunde
     Geschiedenis
1
2
Mentortijd* (maatschappelijke vorming - exploratie) 1
Flextraject* (seminarie) 3

 

6 WETENSCHAPPEN - WISKUNDE - STEM

Uren
Godsdienst/NCzedenleer 2

Lichamelijke opvoeding

2
Cluster STEM*  
     Wiskunde
     Biologie
     Fysica
     Chemie
6
2
1+1
2

Cluster Talen

 
     Nederlands
     Frans
     Engels
3+1
3
2
Cluster Mema* (Mens en maatschapij)  
     Aardrijkskunde
     Geschiedenis
1
2
Flextraject* (seminarie)

3

*Cluster: We bekijken alle vakken door een STEM-bril: onderzoekend en probleemoplossend denken staan centraal. De leerlingen worden eigenaar van hun leerproces door zelf de regie te nemen, weliswaar onder begeleiding van de leerkrachten en door inzicht in effectieve leerstrategieën. Leerlingen groeien door met anderen samen te werken, coöperatief aan de slag te gaan en door continu te reflecteren op het eigen leerproces. Tijdens het +1-uur voorzien we extra ruimte om projectmatig en vakoverschrijdend aan de slag te gaan. Er wordt stilgestaan bij de onderzoek competenties. We zetten in op kennis, vaardigheden en attitudes waarmee de leerlingen gaandeweg leren om op een correcte wijze een onderzoek uit te voeren over de verschillende vakken heen.

*Mentoruur: elke leerling wordt wekelijks begeleid door een mentor rond studiebegeleiding, studiekeuzebegeleiding, studietraject en het welbevinden van de student. Samen gaan we op zoek naar de kwaliteiten van de leerling zodat hij/zij zich verder kan ontwikkelen. Leren feedback krijgen én geven speelt hierbij een centrale rol.

* Flextraject: We verdiepen ons in en spelen in op interesses en toekomstige STEM-beroepen. We bieden modulaire cursussen aan die de voorbereiding op het hoger onderwijs versterken. De leerlingen kiezen telkens een module uit verschillende werkvelden: verder studeren, wiskunde of een STEM-lab.

We durven te experimenteren met anders lesgeven, anders evalueren en zelfstandig leren, maar een positieve leerhouding, ernstige studie door middel van effectieve leerstrategieën en motivatie zijn net zoals in de andere lessen noodzakelijk.

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan je verder studeren met een diploma Wetenschappen - Wiskunde?

Wetenschappen - Wiskunde is een domeinoverschrijdende doorstroomrichting (aso). Dat wil zeggen dat je wordt voorbereid op verder studeren in professionele en/of academische bacheloropleidingen.

Na het aso zijn in principe alle professionele bacheloropleidingen haalbaar. Extra inspanning voor sommige vakken kan nodig zijn. De meest logische vervolgopleidingen uit het professioneel hoger onderwijs situeren zich binnen de studiegebieden:

  • Architectuur
    • Interieurvormgeving
    • Landschaps- en Tuinarchitectuur
    • Toegepaste Architectuur
  • Biotechniek
    • Agro- en Biotechnologie
  • Gecombineerde studiegebieden
    • Digital Design and Development
  • Gezondheidszorg
    • Biomedische Laboratoriumtechnologie
    • Ergotherapie
    • Logopedie en Audiologie
    • Medische Beeldvorming en Radiotherapie
    • Mondzorg
    • Oogzorg
    • Orthopedie
    • Podologie
    • Toegepaste Gezondheidswetenschappen
    • Verpleegkunde
    • Voedings- en Dieetkunde
    • Vroedkunde
  • Industriële Wetenschappen en Technologie
    • Audiovisuele Technieken
    • Autotechnologie
    • Bouw
    • Chemie
    • Digital Arts and Entertainment
    • Digital Arts and Entertainment (E)
    • Ecotechnologie
    • Elektromechanica
    • Elektronica-ICT
    • Energiemanagement
    • Energietechnologie
    • Facility Management
    • Grafische en Digitale Media
    • Houttechnologie
    • Industrieel Productontwerpen
    • Integrale Veiligheid
    • Luchtvaart
    • Modetechnologie
    • Multimedia & Communication Technology (E)
    • Multimedia en Communicatietechnologie
    • Ontwerp- en Productietechnologie
    • Textieltechnologie
    • Vastgoed
    • Zorgtechnologie
  • Nautische Wetenschappen
    • Mécanicien Navale (F)
    • Scheepswerktuigkunde
  • Onderwijs
    • Educatieve opleiding: Kleuteronderwijs
    • Educatieve opleiding: Lager onderwijs
    • Educatieve opleiding: Secundair onderwijs

De meest logische vervolgopleidingen uit het academisch hoger onderwijs situeren zich binnen de studiegebieden:

  • Architectuur
    • Architectuur
    • Interieurarchitectuur
  • Bewegings- en Revalidatiewetenschappen
    • Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen
    • Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
  • Biomedische Wetenschappen
    • Biomedische Wetenschappen
  • Biotechniek
    • Biowetenschappen
  • Diergeneeskunde
    • Diergeneeskunde
  • Farmaceutische Wetenschappen
    • Farmaceutische Wetenschappen
  • Geneeskunde
    • Geneeskunde
  • Industriële Wetenschappen en Technologie
    • Engineering Technology (E)
    • Industriële Wetenschappen
  • Nautische Wetenschappen
    • Nautische Wetenschappen
    • Sciences Nautiques (F)
  • Productontwikkeling
    • Productontwikkeling
  • Sociale gezondheidswetenschappen
    • Logopedische en Audiologische Wetenschappen
    • Milieu- en Preventiemanagement
  • Tandheelkunde
    • Tandheelkunde
  • Toegepaste biologische wetenschappen
    • Bio-ingenieurswetenschappen
  • Toegepaste wetenschappen
    • Ingenieurswetenschappen
    • Ingenieurswetenschappen (KMS)
    • Ingenieurswetenschappen: Architectuur
    • Ingenieurswetenschappen: Bouwkunde
    • Ingenieurswetenschappen: Chemie en materialen
    • Ingenieurswetenschappen: Chemische technologie
    • Ingenieurswetenschappen: Chemische technologie en materiaalkunde
    • Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen
    • Ingenieurswetenschappen: Elektronica en informatietechnologie
    • Ingenieurswetenschappen: Elektrotechniek
    • Ingenieurswetenschappen: Materiaalkunde
    • Ingenieurswetenschappen: Toegepaste natuurkunde
    • Ingenieurswetenschappen: Werktuigkunde
    • Ingenieurswetenschappen: Werktuigkunde-elektrotechniek
  • Wetenschappen
    • Biochemie en Biotechnologie
    • Biologie
    • Chemie
    • Computerwetenschappen
    • Fysica
    • Fysica en Sterrenkunde
    • Geografie
    • Geografie en Geomatica
    • Geologie
    • Informatica
  • Wiskunde
    • Wiskunde & Data Science

Doorstroom naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.